Metrics voor Hotel Performance

Bezettingsgraad en ADR (gemiddelde kamerprijs) vormen samen met REVPAR altijd de basis in rapporten en onderzoeken naar de performance van hotels. Maar om een beter inzicht te krijgen in de (toekomstige) winstgevendheid, de distributie en de effectiviteit van de marketing activiteiten van het hotel, zijn andere metrics nodig. In dit artikel 6 willekeurige voorbeelden van metrics die meer inzicht geven in de performance van het hotel en haar marketingactiviteiten.

Hotel Marketing Strategie: Target Marketing & SWOT Analyse

Een gedegen marketing strategie is de basis om op lange termijn nieuwe gasten te blijven aantrekken. Target Marketing, het richten op specifieke doelgroepen en een SWOT Analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats) van het hotel vormen het fundament van een marketing strategie. In dit artikel geven Lucy van Alphen (A-Sense Hospitality / AVA Hotel Athene), Hans Vugts (Hotel Casa 400) en Stella van der Sluis (Hotel Papendal) hun visie op de rol van Target Marketing en SWOT Analyse in hun hotel.

Het Belang van Underselling voor Hotels

Waar hotels vroeger relatief gemakkelijk konden wegkomen met het oversellen van hun product, lijkt het undersellen nu meer dan ooit de manier naar succes. Oversellen wordt direct afgestraft, terwijl underselling kan worden beloond met hoge review scores.

Hotel Sales Kanalen – Eline Gerdes

Nieuwe online sales- en distributiekanalen schieten als paddenstoelen uit de grond in de hotelbranche. Hotelierfocus vroeg aan Eline Gerdes (Marketing & Communications Manager Casa 400 Hotel) haar opinie over een aantal sales kanalen.

Commercialisering van Hotel Review Websites

Vorige week werd in een artikel een positieve ontwikkeling rondom Tripadvisor aangestipt. Ze hebben de laatste tijd een aantal aanpassingen doorgevoerd om de betrouwbaarheid van recensies te verhogen. Hoe paradoxaal het ook klinkt, naast het verhogen van de betrouwbaarheid wordt de website ook in een hoog tempo gecommercialiseerd. En dit is voor de hotels natuurlijk een minder gunstige ontwikkeling...

Tripadvisor werkt aan Betrouwbaarheid

Recensie websites zoals Tripadvisor hebben één groot nadeel: recensies kunnen anoniem worden geplaatst. Dit maakt het systeem natuurlijk fraudegevoelig. Concurrerende hotels zouden slechte recensies over elkaar kunnen schrijven of fantastische beoordelingen geven over hun eigen hotels. Natuurlijk realiseert Tripadvisor dit zich ook en voert daarom geleidelijk een aantal kleine aanpassingen door om de betrouwbaarheid van de website te verhogen.

Groupon geschikt voor Hotels?

Na het enorme succes van Groupon, komen nu ook Facebook en Google met hun eigen group buying dienst. Veel restaurants en cafes maken gebruik van Groupon om meer gasten binnen te krijgen. Hotels lijken er echter minder enthousiast over. Hotelierfocus vroeg Jan Stuurman, Bart Blikman en Hugo Maat naar hun opinie over initiatieven als Groupon.

Social Media: Geen Verkoopkanaal – Eline Gerdes

Eline Gerdes (Sales & Marketing Casa 400 Hotel) geeft haar visie op social media en vertelt hoe Casa 400 kanalen als Facebook, Twitter en Youtube inzet om nog beter met gasten te communiceren.

‘Gratis’ Advertenties op Hotelreserveringswebsites

Een nieuw wetenschappelijk onderzoek van het gerenommeerde Cornell University heeft wederom uitgewezen dat er een zogenaamd ‘billboard effect’ bestaat bij hotelreserveringswebites. Dit houdt in dat de aanwezigheid van een hotel op een hotelreserveringswebsite (bijv. Expedia) ook leidt tot meer rechtstreekse reserveringen.

6 Tips: Minder Afhankelijk van Boekingsites

Vorige week publiceerden we een artikel over de verstoorde balans tussen hotels en boekingsites. In het artikel beschreven we hoe hotels steeds afhankelijker zijn geworden van deze sites. De hotelbranche is nu aan zet om de balans weer te herstellen en de distributie (en marketing) meer in eigen handen te krijgen. In dit artikel geven we een aantal tips om minder afhankelijk te worden van boekingsites.