7 Redenen om te Investeren in Loyaliteit van jouw Gasten

Waarom zijn loyale gasten zo waardevol voor jouw hotel? In deze post 7 redenen om te investeren in jouw netwerk van bestaande klanten. Kostenbesparingen, extra omzet en mond-tot mond reclame, wat wil je nog meer?

Onderzoek: Hotels laten omzet liggen met E-mail

Hotelierfocus heeft een onderzoek gedaan naar het beantwoorden van reserveringsaanvragen (per e-mail) door hotels. Uit het onderzoek onder 300 Nederlandse hotels, blijkt dat de hotels op verschillende aspecten omzet laten liggen. Zo zijn 5-sterren hotels vaak laat met reageren, doen 3 sterren hotels relatief weinig aan upselling en cross-selling en blijkt vrijwel geen enkel hotel een follow-up email te sturen.

Hoe hotels nog meer marktaandeel dreigen te verliezen

In het artikel “Hotels zitten niet in de Hotel Business” (januari 2011) werd al aangestipt dat concurrentie van hotels onder meer uit de hoek van de short-stay appartementen komt. Gisteren kwam de NOS met een rapportage over de populariteit van het boeken van een kamer in een particulier appartement in plaats van in een hotel. Airbnb.com, het grootste distributiekanaal van deze vorm van accommodatieverhuur, kwam daarnaast nog met een aantal opmerkelijke cijfers.

Groenwassen of groen verrassen?

Pincoffs Hotel Rotterdam is een van de duurzaamste hotels in Nederland en werd dit jaar genomineerd voor de 'groene' Telegraaf awards. Edwin van der Meijde, eigenaar van Hotel Pincoffs, heeft speciaal voor Hotelierfocus een opinie geschreven over duurzaamheid in de hotellerie.

Hotel Revenue Management – Opinie

Bart Blikman (General Manager Carlton President Hotel) en René Wildeman (General Manager Hotel Amsterdam - De Roode Leeuw) bespreken in dit artikel hoe ze revenue management toepassen in hun eigen hotel.

10 Hotel Marketing Vragen

Marketing is vaak het ondergeschoven kindje binnen het hotel. Marketing vormt echter de basis van elke organisatie en gaat veel verder dan het verzinnen van een leuke promotie of het adverteren in de buurtkrant. Hieronder tien (eigenlijk iets meer...) cruciale vragen die hotel marketeers moeten kunnen beantwoorden.

Hotel Marketing Must: Conversie Meten & Funnels

De trend van offline boekingen naar online boekingen heeft een bijkomend groot voordeel voor hotels: het boekingsproces is beter te meten en te analyseren. Hoteliers lopen echter enorm achter op dit gebied, terwijl OTA's als Booking.com meester zijn in het meten en analyseren van data en op basis daarvan vele extra reserveringen kunnen genereren...

Een ‘Red Alert’ voor Hotel Revenue Managers?

Tripadvisor heeft een nieuw initiatief gelanceerd, waarbij voor consumenten zeer handig wordt ingespeeld op dynamic pricing / revenue management. Op Tingo.com kunnen nu hotel...

Strategie voor Hotels – Terug naar Michael Porter

Als we het over strategie hebben, kom je automatisch bij Michael Porter uit. Zijn artikel ‘What is strategy’ gepubliceerd in de Harvard Business Review (1996) geldt als een van de leidende artikelen op het gebied van strategie. Het artikel is immer relevant voor de hotelbranche. Hotels concurreren te vaak op prijs en werken te weinig vanuit een echte strategie.

Top Hotelmerken bundelen krachten met eigen Boekingwebsite

Zes grote hotelketens hebben gezamelijk een nieuwe boekingwebsite ontwikkeld om meer rechtstreekse reserveringen te genereren. Via Roomkey.com zijn nu 23.000 hotelkamers te boeken. Het doel voor eind 2012 is 80.000 hotelkamers via dit kanaal te kunnen aanbieden.