Top Boutique Hotels in de Wereld

Het Amsterdamse Boutique Hotel The Toren is uitgeroepen tot Best City Boutique Hotel in the World. Eigenaar Eric Toren vertelde eerder dit jaar al aan Hotelierfocus over de 'Toren-filosofie', nadat het hotel een Tripadvisor Travelers’ choice award gewonnen had voor Beste Hotel in Nederland. Elke hotelier zou eigenlijk eens in The Toren moeten verblijven om te begrijpen hoe het hotel een verschil maakt in de ervaring van gasten. En omdat je overal ter wereld ziet dat Boutique hotels de ranglijsten van recensiewebsites aanvoeren, hebben we hieronder nog eens 9 extra excuses voor korte dan wel lange (uiteraard zakelijke...) tripjes op een rij gezet. Uiteraard beschikken ze allemaal over unieke kamers en een fantastische inrichting, maar het is voornamelijk het niveau van service dat deze hotels zo succesvol maakt.

Hoe hotels nog meer marktaandeel dreigen te verliezen

In het artikel “Hotels zitten niet in de Hotel Business” (januari 2011) werd al aangestipt dat concurrentie van hotels onder meer uit de hoek van de short-stay appartementen komt. Gisteren kwam de NOS met een rapportage over de populariteit van het boeken van een kamer in een particulier appartement in plaats van in een hotel. Airbnb.com, het grootste distributiekanaal van deze vorm van accommodatieverhuur, kwam daarnaast nog met een aantal opmerkelijke cijfers.

Geen gratis WiFi? Dan zorgt een OTA wel voor jouw gast!

Iets wat inmiddels echt geen discussie meer zou moeten zijn: het gratis aanbieden van WiFi in hotels. Met zoveel reizende smartphones en tablets is gratis en snel draadloos toegang tot het internet een absolute basisvereiste voor de meeste reizigers. Voor de hotels die nog steeds vastklampen aan betaald WiFi, de boekingswebsites zorgen nu zelfs beter voor jouw gasten.

Groenwassen of groen verrassen?

Pincoffs Hotel Rotterdam is een van de duurzaamste hotels in Nederland en werd dit jaar genomineerd voor de 'groene' Telegraaf awards. Edwin van der Meijde, eigenaar van Hotel Pincoffs, heeft speciaal voor Hotelierfocus een opinie geschreven over duurzaamheid in de hotellerie.

Maatschappelijk Bewust Ondernemen: Sandton Hotels & MKI

Sandton Hotels werkt intensief samen met het Medical Knowledge Institute (MKI), een in Nederland gevestigde, internationale non-profit gezondheidsorganisatie. Het MKI richt zich voornamelijk op scholing en informatievoorziening in Zuid-Afrika. Rogier Braakman, CEO en eigenaar van Sandton Hotels, vertelt hoe zijn hotelgroep haar resources en netwerk gebruikt om het MKI te ondersteunen.

Storytelling in hotels, meer dan een communicatiestrategie

Coen Schelfhorst, Adjunct Directeur Horeca Efteling, vertelt in dit artikel over het toepassen van storytelling in de hotelbranche. "Storytelling kan worden gebruikt om je te onderscheiden in een concurrerende markt. Het kan leiden tot een sterk imago, zal leiden tot blijvende herinneringen van gasten, het kan de communicatie- en marketing strategie faciliteren en het zorgt voor mond-tot mond reclame."

Populairste Artikelen Hotelierfocus.nl 2011

POPULAIRSTE ARTIKELEN IN 2011. Hierbij een overzicht van de top 25 populairste artikelen op Hotelierfocus.nl in 2011. De belangrijkste keywords en thema's van het jaar...

Hotel Marketing – Inhaken op de Actualiteit

Werken vanuit een duidelijke strategie en een uitgewerkt plan zijn het fundament van succesvolle hotel marketing. Dit betekent echter niet dat alle marketing activiteiten ruim tevoren moeten worden bepaald en gepland. Een goed marketing plan dient juist ook ruimte te bieden om snel in te haken op actualiteiten, trends of nieuwe innovaties.

Innovaties – Superieur niet altijd Succesvol

De meeste initiatieven voor het lanceren van nieuwe producten of diensten mislukken. In een aantal gevallen lijkt het product of de dienst superieur ten opzichte van het huidige aanbod maar wordt het toch niet geaccepteerd of niet gewaardeerd door de consument. In dit artikel eerst twee voorbeelden uit andere branches, waarna Lucy van Alphen (A-Sense Hospitality, o.m. AVA Hotel Athene) twee voorbeelden geeft in de hotelbranche.

Van Minibars naar Vending Machines, een Succes?

Een minibar op de hotelkamer leek jarenlang een point of parity voor (upscale) hotels te zijn. Een minibar op elke kamer was een basic service. Echter, de kosten aan ‘onderhoud’ van minibars zijn behoorlijk hoog. Extra uren om de minibars te vullen en administratie bij te houden, relatief veel waste (producten over de houdbaarheidsdatum heen) en de fraudegevoeligheid, leiden ertoe dat hotels naar andere oplossingen zoeken. Frederik Reimers (GM, Carlton Oasis) en Bart Blikman (GM, Carlton President) vertelden Hotelierfocus over het vervangen van minibars door vending machines in hun hotels.