Hotels Actiever en Interactiever op Twitter

HF Research heeft voor de tweede keer een onderzoek naar het twittergedrag van Nederlandse hotels gedaan. Hotels lijken veel actiever en ook interactiever te zijn geworden op Twitter.

Hotels zitten niet in de Hotel Business

In 1960 verscheen in de Harvard Business Review misschien wel het meest bekende marketing artikel ooit: Marketing Myopia van Theodore Levitt. In dit artikel legt Levitt uit dat veel bedrijven hun markt te beperkt zien en niet begrijpen welke behoeften van de consumenten ze eigenlijk vervullen. Dit lijkt nu meer dan ooit van toepassing op de hotelbranche.

6 Tips: Minder Afhankelijk van Boekingsites

Vorige week publiceerden we een artikel over de verstoorde balans tussen hotels en boekingsites. In het artikel beschreven we hoe hotels steeds afhankelijker zijn geworden van deze sites. De hotelbranche is nu aan zet om de balans weer te herstellen en de distributie (en marketing) meer in eigen handen te krijgen. In dit artikel geven we een aantal tips om minder afhankelijk te worden van boekingsites.

Hotels te Afhankelijk van Boekingsites?

Nu hotels te maken krijgen met steeds meer stringente voorwaarden om samen te (blijven) werken met boekingsites, lijkt het erop dat hotels te afhankelijk zijn geworden van deze sites. De onderhandelingspositie van succesvolle boekingsites is zo ontzettend sterk dat veel hotels geen andere keuze hebben dan deze nieuwe voorwaarden te accepteren. Er kan dan ook afgevraagd worden of er nog sprake is van een gezonde relatie tussen de twee partijen. Hoe is deze situatie ontstaan?

25 Hotel Marketing Tips voor 2011

In dit artikel leest u 25 hotel marketing tips voor het nieuwe jaar. Natuurlijk is er veel aandacht voor internet marketing. Maar hotels moeten zich nu ook meer dan ooit concentreren op de basis van marketing. Hoe kan je waarde bieden aan de gasten? De afgelopen jaren is er te veel geconcurreerd op prijs en lijkt de relatie tussen hotels en boekingsites uit balans te zijn geraakt. In 2011 zullen hotels voornamelijk gefocust zijn op het stimuleren van directe reserveringen.

Tip: Extra Omzet genereren met Gratis WiFi

In een eerder artikel werden verschillende baten- en kostenposten bij het switchen naar gratis WiFi besproken. Door het gratis aanbieden van WiFi wordt omzet misgelopen van gasten die bereid waren geweest er voor te betalen. Hotels kunnen echter ook een ander verdienmodel gebruiken voor het aanbieden van wifi.

Te veel focus op Bezettingsgraad

Het valt op dat veel hotelmanagers en hospitality-consultants de ‘bezettingsgraad’ als het belangrijkste cijfer zien voor het meten van succes. Zowel bezettingsgraad als kamerprijs zijn interessante factoren om het succes te analyseren, maar het is juist de interactie tussen deze twee variabelen die het belangrijkst is: REVPAR.

Gratis WiFi aanbieden in het Hotel?

Steeds meer hotelgasten hebben een smartphone met email- en internetopties. Daarnaast willen (zaken)reizigers met hun notebooks/laptops zo mobiel mogelijk zijn. De beschikbaarheid van wifi-internet is voor de meeste hotels nu een ‘must’.

Hotels: Claim uw plaats op Google Places

Wat is Google Maps / Google Places precies en waarom is het belangrijk voor hotels hier goed op te staan? Het aanmaken van een profiel op Google Places zorgt voor een grotere zichtbaarheid bij zoekopdrachten in Google.

Maak uw Website en Twitter persoonlijker

In de hospitality industrie hoort het personeel een belangrijke functie te vervullen. Veel gasten willen echter meer dan alleen een een goede accommodatie, zij willen ook goede en persoonlijke service van het hotelpersoneel. Hoe kan het dat dit aspect zo weinig aandacht krijgt bij de marketing communicatie van de hotels?