Voor de meeste mensen betekenen de feestdagen veel winkelen, lekker eten, vakantieplannen maken, relaxen, geliefden verrassen met een cadeau, bijkletsen met vrienden en familie. Hier kunnen hotels natuurlijk perfect op inspelen.

De tijd vliegt
Je merkt het al in steden en winkels: Sinterklaas is nog niet in het land, of er staan al kerstbomen met cadeautjes eronder. Voor de meeste ondernemers kan deze tijd van het jaar niet vroeg genoeg beginnen. Om deze periode optimaal te benutten is het belangrijk tijdig een marketingstrategie op te stellen en uit te voeren. Benut uw hotel alle mogelijkheden om extra omzet te genereren en uw relaties aan te halen?

Tussen de Feestdagen Arrangement
‘Tussen de Feestdagen’ Arrangement – Carlton De Brug

Meer dan Kerst
In onze multiculturele samenleving is het niet meer vanzelfsprekend om alleen aan de kerst te denken. Niet iedereen viert kerst, maar mensen zijn wel vaak vrij. Focus daarom in deze periode ook op de algemene vrije dagen.

Storytelling
Gebruik social media om de kerstsfeer in uw hotel te delen met huidige gasten en potentiele gasten. Denk hierbij niet per se aan een foto van een perfect uitziende kerstboom, maar juist aan ‘behind the scenes’ foto’s van personeel die het hotel versieren of een chef die het kerstmenu voorbereidt. Op deze manier wordt het duidelijk dat uw hotel helemaal klaar wordt gestoomd voor kerst.

Kerst storytelling

 

Speciale gelukwensen
Als u gelukwensen naar uw relaties stuurt, doe het dan goed en met goed wordt eigenlijk bedoeld: doe het anders dan de rest! Ongeacht of het digitaal, met de post of in persoon gaat, zorg dat het opvalt. Met een originele slideshow of video van het personeel ‘in kerstsfeer’ ontvangen hotels vaak zeer positieve reacties.

Outside the Box
Naast de gebruikelijke Kerstarrangementen, -lunches en -diners, liggen er in deze periode nog veel Food x-mas marketmeer kansen voor hotels om extra omzet te genereren. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van kerst- of nieuwjaarsborrels die speciaal gericht zijn op de zakelijke markt.

Het Andaz Hotel aan de Prinsengracht in Amsterdam organiseert een ´Food X-mas Market´ in het hotel op 14 december. Dit is ook een leuk initiatief om de kerstsfeer al vroeg over te brengen en locals uit te nodigen.

Het Watson Bay Boutique Hotel organiseert een ´Locals Christmas Party´ net voor de kerst. Op deze manier wordt de band met de locals versterkt. Na een geslaagde kerstviering in uw hotel zullen ze ongetwijfeld vaker terugkeren.

locals christmas party
Locals Christmas Party – Watson Bay Boutique Hotel

Hotel Cadeaubonnen
Cadeaubonnen voor een wellness behandeling, uitgebreid diner of overnachting zijn ook populaire cadeaus voor de feestdagen. De mensen die een bon voor kerst krijgen zullen deze in de opvolgende maanden willen gebruiken. Op deze manier geniet je als hotelier langer na van de feestdagen en kan er extra omzet worden binnengehaald in de maanden januari, februari en maart. Behalve de waarde van de cadeaubon zal de gast veelal meer uitgeven in het hotel. Zo zal een cadeaubon voor een overnachting ook extra omzet opleveren doordat gasten gebruikmaken van een diner, ontbijt of wellness behandeling.

christmas gift ideas

Het team van Martin Hotel wenst u alvast fijne kerstdagen:
Foto: DONOT6_STUDIO / Shutterstock