TripAdvisor, één van de grootste reiswebsites ter wereld, heeft onlangs een onderzoek gedaan naar de belangrijkste factoren die de betrokkenheid (engagement)* van reizigers vergroot om te zoeken naar overnachtingsmogelijkheden op de accommodatiepagina’s van de website.

TripAdvisor voerde dit onderzoek uit tussen 7 juli en 7 augustus 2014 onder de 25 meest gerecenseerde steden, waaronder Amsterdam. Voor de studie is er verschillende data geanalyseerd zoals het aantal reviews, reacties vanuit het management (management respons), foto’s en video’s van hotel en B&B pagina’s.

Factoren die de meeste invloed hebben op de reizigers’ betrokkenheid bij Hotel en B&B pagina’s

Gerangschikt op de mate van impact op de betrokkenheid van de reiziger

  1. Het aantal foto’s
  2. Het aantal reviews
  3. De reacties van het management in het afgelopen jaar
  4. Het aantal reviews in het afgelopen jaar

Zien is geloven – hoe meer foto’s des te beter
De studie laat zien dat foto’s essentieel zijn, ze leiden niet alleen tot meer betrokkenheid van reizigers, maar ook tot potentiële boekingen. Hotels en B&B’s die over foto’s beschikken ontvangen 138 procent meer betrokkenheid vergeleken met die zonder foto’s. De mate van betrokkenheid en reserveringsaanvragen laten een lineaire groei zien bij de toename van het aantal foto’s.

Het verhaal van twee kanten – Reageren op reviews wordt beloond
Meedoen in de conversatie blijkt ook effectief; hoe meer reacties worden gegeven door het management, des te hoger de gemiddelde review score. Ook neemt de betrokkenheid van reizigers toe bij de aanwezigheid van management reacties. Hotels en B&B’s die op zijn minst 13 procent van de tijd een reactie geven (management respons), hebben 21 procent meer kans op een reserveringsaanvraag dan hotels en B&B’s die niet reageren op reviews.

Daarnaast blijkt er een verband te zijn tussen de reacties op reviews en de algehele score voor hotels en B&B’s. Zo hebben hotels en B&B’s die meer dan 65 procent van de tijd reageren op reviews, een gemiddelde review score van 4.15 tegenover een gemiddelde review score van 3.81 bij een 0 procent reactie percentage.

* Betrokkenheid: gedefinieerd als pageviews per sessie en het klikken op reserveringsaanvragen

Foto: chrisdorney / Shutterstock