In het jaar 2008 opende het eerste citizenM hotel op Schiphol. In het centrum van Amsterdam opende het tweede hotel en Glasgow, Londen en Rotterdam mochten in de afgelopen jaren ook een citizenM hotel in hun stad verwelkomen.  Dit jaar is New York aan de beurt, locatie: Times Square.

  • 2008 citizenM Schiphol
  • 2009 citizenM Amsterdam Centrum
  • 2010 citizenM Glasgow
  • 2012 citizenM Londen
  • 2013 citizenM Rotterdam
  • 2014 citizenM New York

Een innovatief concept met betaalbare luxe. Aldus de website van citizenM. Rondom de opening van de nieuwe vestiging in New York heeft citizenM . De campagne staat onder andere op de shortlist voor het ontvangen van LE Miami award voor meest originele campagne 2014. Van een hotdogkraam met een ludieke tekst tot aan een openbare brief aan Lady Gaga; de campagne van citizenM is in ieder geval bijzonder divers en schuwt geen brutaliteit. Het Nederlandse citizenM maakt gebruik van

CitizenM says
Voor verschillende luxueuze hotels in New York was er een Limousine te zien met de tekst: ‘Luxury is free WiFi and XL beds, not a stupidly long car’. De limousine was onder andere te zien bij Trump International Hotel, Grand Hyatt en The Plaza Hotel. De tekst over gratis WiFi gaat bij Trump International Hotel trouwens niet helemaal op; daar is gewoon gratis WiFi beschikbaar.

Bij diverse hotels, waaronder het Manhattan Hotel en Sheraton New York, passeerde een piccolo met een trolley kar met daarop de tekst: “citzenM says: a 24hr bar and free wi-fi beats a guy in a silly hat carrying your bags“.

Dear Donald..
Bekende New Yorkers ontvingen een open brief van citizenM met daarin een uitnodiging om te komen overnachten in het nieuwe hotel. De verzonden brieven werden geplaatst op de Facebookpagina van citizenM. Onder de geadresseerden: Mike Bloomberg, Donald Trump, Jay-Z en Lady Gaga.

Portret op Facebook
Facebook fans van citizenM werden uitgenodigd om mee te doen met een actie waarbij hun profielfoto op kunstzinnige wijze zou worden nagetekend door kunstenaars uit New York. De hoofdprijs van deze actie: een reis naar New York met twee overnachtingen in het nieuwe CitizenM. Uiteraad is er in het portret een logo van citizenM verwerkt.

Gratis hamburgers in Amsterdam
Om de opening van het hotel in New York te vieren gaf CitizenM Amsterdam 1000 gratis hamburgers weg bij de burgerspots The Butcher en Lobsterhouse. Door het maken van een selfie met de tag #citizenMnyc te delen op Instagram, Twitter of Facebook (crossmedia!), kregen mensen een gratis hamburger. De beste selfie van de dag won een reis naar New York inclusief drie overnachtingen in citizenM Times Square.

Farewell hotel clichés
CitizenM is alles behalve cliché. Dat is de boodschap. Om die boodschap kracht bij te zetten is de onderstaande commercial gemaakt.

Op YouTube heeft de commercial meer dan 400.000 views binnen een maand tijd. En ook hier is er sprake van crossmedia: een post op de Facebookpagina van CitizenM geeft een kijkje achter de schermen bij het maken van de commercial.

citizenMag
CitizenMag is een online lifestyle magazine gemaakt door een internationaal team van bloggers. Er staan diverse tips van locals op het gebied van eten, drinken, design, architectuur en muziek. Het gaat natuurlijk alleen over de steden waar een citizenM hotel is. Op de website is er een mooi voorbeeld te zien van de crossmediale strategie. Op de homepagina staat een overzicht van de laatste berichten op de Facebookpagina van citizenM en een Pinterest stream met daarin de meest recente afbeeldingen van het Pinterest account van citizenM. Door middel van deze weergave krijgt de bezoeker van citizenMag direct inzicht in de content van de social media kanalen zonder er naar toe te navigeren.

Social Media bereik
De succesvolle ludieke acties en content op social media resulteren veelal in een groter aantal volgers (lees: bereik). Hotelierfocus vergeleek het bereik van CitizenM op Facebook en Twitter met het bereik van een aantal grote internationale hotelketens.

De onderstaande grafiek toont een overzicht van het aantal likes per kamer. De geselecteerde hotels zijn gevestigd in de nabije omgeving van Times Square, New York.

Het aantal vind-ik-leuks op Facebook (per kamer)

 

aantal-vind-ik-leuks-per-kamerHet aantal volgers op Twitter (corporate accounts hotelketens)
aantal-volgers-op-twitter

Het corporate twitter account van citizenM heeft in totaal 20300 volgers. Het corporate twitter account van Marriott International (meer dan 4000 hotels) heeft ongeveer 5 keer zoveel volgers (111.000) en het twitter account van NH Hoteles (400 hotels) telt in totaal 18.100 volgers. Vergeleken met de twitter accounts van grote hotelketens, heeft het account van citizenM relatief veel volgers.

 

Foto: JaysonPhotography / Shutterstock.com