Google is voorzichtig begonnen met de verkoop van Google Glass. Ook de travel- en hospitality industrie begint langzamerhand het nieuwe product van Google op verschillende manier in te zetten. Zo kunnen gasten via Google Glass een overzicht krijgen van de dichtstbijzijnde hotels met bijbehorende informatie en krijgen ze toeristische tips over de omgeving.

Google Glass als faciliteit
Vanaf 10 maart kunnen gasten van het ACME River North hotel in Chicago gratis gebruik maken van Google Glass. Met de technologie van Google Glass kunnen gasten eenvoudig navigeren in de stad, informatie verkrijgen over de omgeving en foto’s en video’s maken. De brillen zijn te huur voor maximaal 3 uur, afhankelijk van de drukte. Het hotel vraagt aan gasten om Google Glass van te voren te reserveren. Het hotel speelt daarmee slim in op de hype rondom Google Glass. Voor gasten kan het een reden zijn om voor ACME River North hotel te kiezen. Om veiligheidsrisico’s te mijden, zal het hotelpersoneel de data na elk gebruik verwijderen.

 Google Glass Apps

Met de applicatie Hotel Near Me kunnen gebruikers een hotel in de buurt vinden en direct boeken. Volgens de ontwikkelaars van de app, Destinia en Glob3Mobile, zal het in de toekomst ook mogelijk zijn door middel van spraakopdrachten te zoeken naar hotels.

Ook voor gebruikers van TripIt, een online reisplanner, is er een app voor Google Glass beschikbaar. Met deze app kunnen gebruikers onder andere actuele vluchtinformatie ontvangen. Voor TripIt Pro gebruikers ($49 per jaar) is het ook mogelijk om via de bril van Google notificaties te ontvangen over eventuele vertragingen, check-in herinneringen en, indien nodig, een overzicht van alternatieve vluchten.

Starwood Hotels heeft onlangs een app voor Google Glass uitgebracht. Met de Starwood Preferred Guest (SPG) app kunnen gasten kamers boeken op basis van ingestelde voorkeuren, verbinding maken met hotels en navigeren naar een van de 1150 aangesloten hotels. Met name de mogelijkheden van stemherkenning en geo-locatie worden door Starwood als voordelen gezien. Het (voorlopige) doel van Starwood is om te ontdekken wat voor nieuwe functies en diensten mogelijk zijn en om te leren van de ervaringen van gasten.

 

Google Glass als service
Virgin Atlantic en SITA (een luchtvaart IT bedrijf) hebben een pilot waarbij medewerkers met behulp van Google Glass de service verbeteren. Het personeel krijgt via Google Glass real time informatie binnen omtrent vlucht- en passagierinformatie. De passagiers worden op hun beurt voorzien van informatie over de plaats van bestemming zoals het weer en lokale evenementen.

Een gratis drankje voor Google Glass dragers
In San Francisco is een vrouw op straat aangevallen omdat ze, naar eigen zeggen, Google Glass droeg. Naar aanleiding van dit incident worden Google Glass dragers door boetiek hotel Stanford Court uitgenodigd uit om een gratis drankje te komen drinken in de hotel bar. De General Manager van het hotel laat weten dat hij daarmee de nieuwe technologie wil supporten. Google Glass dragers moeten zich thuis voelen in San Francisco en het hotel probeert daar een steentje aan bij te dragen. Tevens heeft het hotel plannen om in de toekomst een Google Glass package beschikbaar te stellen. Het Google Glass package zal bestaan uit een overnachting en het gebruik van Google Glass (die in het bezit zijn van het hotel).

Foto: dennizn / Shutterstock