Een drankje bij aankomst, gratis gebruik van de minibar of een upgrade naar een betere kamer. Allemaal manieren om de gast te overtuigen om direct bij uw hotel te boeken in plaats van een reservering bij een OTA te maken.

Vanwege de hoge commissies van OTA’s zijn veel hotels genoodzaakt om meer directe boekingen te genereren. Uit onderzoek onder hoteliers in het Verenigd Koninkrijk, blijkt dat 87% van de respondenten de comissies van OTA’s te hoog vindt. (onderzoek: Umi Digital)

Welke incentives hebben de meeste kans van slagen om een gast te overtuigen om direct via de hotel website te boeken? Hotel Management onderzoekers van Software Advice hebben onderzoek gedaan onder 2.500 respondenten.

De respondenten werd onder andere gevraagd om aan te geven welke extra de meeste overtuigingskracht heeft om direct bij het hotel te boeken en niet bij een OTA. Een upgrade van de kamer* (48%) en een upgrade op het gebied van Room Service (23%), zijn de meest gekozen opties.

Op het gebied van on-site amenities heeft het aanbieden een gratis lunch/diner de grootste kans (55%) om gasten te overtuigen om direct bij het hotel te boeken. Naast het stimuleren van directe boekingen kan het aanbieden van een gratis drankje en/of diner meer voordelen bieden voor uw hotel. Ten eerste zit uw restaurant voller omdat gasten dankbaar gebruik zullen maken van dergelijke aanbiedingen. Dit maakt het ook voor andere gasten aantrekkelijk om iets te gaan eten in uw restaurant. Ten tweede kunt u inkomsten genereren uit de bijverkoop van bepaalde gerechten of drankjes. Bij het samenstellen van de aanbieding kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen dat het aangeboden diner exclusief drinken en dessert is.

Gift Cards die directe boekingen kunnen genereren
Ongeveer 11% van de respondenten geeft aan dat een gift card een overtuigende incentive is om direct bij het hotel te boeken. De data uit het onderzoek laat zien dat 45% de voorkeur geeft aan een gift card voor een populair restaurant. Het krijgen van een gift card voor een populair evenement is voor 22% een mogelijke reden om direct te boeken bij het hotel. Ook in de leeftijdscategorie 18-24 is een gift card voor een populair restaurant het meest gewild. Zowel op het gebied van on-site amenities als gift cards, is een aanbieding van eten en drinken een populaire keuze.

 

Ondanks dat het onderzoek niet verder heeft gekeken naar bijvoorbeeld de invloed van verschillende prijsstrategieën, is het interessant om te zien welke extra’s de meeste overtuigingskracht hebben om een gast direct bij het hotel te laten boeken in plaats van bij een OTA.

Foto: Joshua Resnick / Shutterstock