Uw website is van onschatbaar belang om potentiële gasten te interesseren in een verblijf in uw hotel. Hierbij zijn de foto’s op uw website cruciaal. Goede fotografie kan veel meer bezoekers converteren naar boekers en creëert tegelijk het juiste beeld van het hotel.

ACTIE: Hotelierfocus.nl biedt een gratis scan van uw foto’s aan!

De eerste stap is al genomen, de gast heeft er namelijk voor gekozen om uw website te bezoeken. Goede referenties of een hoge zoekmachine notering hebben er voor gezorgd dat dat de potentiële gast op uw website is beland. Er is, bijvoorbeeld door een referentie of recensie, inmiddels een beeld van uw hotel ontstaan in het hoofd van uw bezoeker. Op de website is hij nu op zoek naar een bevestiging van dat beeld. Het visuele aspect van de website is hierbij uiteraard cruciaal, het ‘plaatje’ mag niet afwijken van het beeld dat uw gast heeft. Als het beeld anders is, zal de bezoeker niet eens de moeite nemen om uw hotel verder te onderzoeken.

Als uw foto’s niet goed overkomen en de presentatie op uw website onverzorgd is zegt dit iets over de kwaliteit van uw product.

Aan de hand van een aantal voorbeelden laten we graag zien waar u zoal op kunt letten als u uw hotel optimaal in beeld wilt brengen. Probeer door de bril van uw gast te kijken en wees vooral kritisch!

KAMER 1

Zoals u op Foto 1a ziet, is deze kamer niet optimaal ingedeeld om te fotograferen. De bank aan het voeteneinde van het bed verstoort de doorgaande lijn in de ruimte. Bovendien is het bed niet zichtbaar. Verder wordt de grote glazen wand aan de linkerkant, wat echt een USP is voor deze kamer, niet optimaal in beeld gebracht. Om de ruimte zo goed mogelijk in beeld te brengen hoeft men niet altijd een zgn. groothoek lens te gebruiken. Dit verstoort namelijk de realistische verhoudingen in de ruimte. Vaak is het makkelijker om de ruimte iets anders in te delen waardoor de ruimte beter in beeld komt.

Door de stoel en de bank van positie te wisselen en het tafeltje een kwartslag te draaien ontstaat een doorgaande lijn in de ruimte. Een ander detail is het verwijderen van het telefoon toestel. Deze voegt niets toe in de foto.

Tevens is de camera iets naar rechts verplaatst. Zo komt de raampartij beter tot zijn recht. De rechter zijwand is uit beeld gelaten om een gevoel van ruimte te creëren. De bank en stoel hoeven niet altijd volledig in beeld, want het brein van de kijker vult de natuurlijke look van de bank en de stoel aan, omdat het midden van de twee meubels wel zichtbaar is.

Foto 1a – ‘Eerste shot’:

 

 

Foto 1b:

 

KAMER 2

Foto 2a is een overzichtsfoto, genomen met een zgn. groothoekobjectief. Een veel gehoord argument om een dergelijke foto te gebruiken voor een website is dat men een goed overzichtsbeeld geeft van de kamer. Echter, de kamer lijkt nu veel groter dan hij in werkelijkheid is. Het risico wat men dus loopt is dat de gast te hoge verwachtingen krijgt en teleurgesteld raakt wanneer hij de werkelijke grootte van de kamer ziet.

Foto 2b geeft een realistischer beeld van de kamer. Dezelfde ingrediënten van de eerste foto worden weer consequent toegepast op deze kamer: de lijnen worden benadrukt, om zo ruimte te accentueren, zonder het uit zijn proporties te trekken.

Foto 2a – ‘Eerste shot’:

 

Foto 2b:

 

Als u uw hotelkamers presenteert is het daarnaast belangrijk dat u uniformiteit uitstraalt. Dat oogt rustig en geeft een verzorgde en consistente uitstraling. Zo ziet u dat op de twee uiteindelijke foto’s (foto 1b en 2b), de belichting en kleuren in balans zijn.

 

GRATIS SCAN – Zijn uw foto’s wel optimaal?

Goede foto’s overtuigen de gast te boeken via uw eigen website. Bovendien geven goede foto’s het juiste beeld van het hotel en creëren ze de juiste verwachtingen.

Hotelierfocus biedt een gratis scan van uw websitefoto’s aan. Zo weet u direct of u wellicht omzet misloopt of een verkeerd beeld geeft van uw hotel!

Klik hier voor een gratis scan.

Hotelierfocus.nl stelt een beperkt aantal scans beschikbaar aan hotels

Note: Graag danken we Parkhotel Den Haag voor hun medewerking aan de fotoshoot ten behoeve van dit artikel.