Het is gelukt om een groot aantal fans te creëren op Facebook. Maar hoe en wanneer zijn deze fans het beste te bereiken? Hoe kunnen hotels zorgen voor meer interactie? LinchpinSEO onderzocht dit onder meer voor de reisbranche en kwam tot een aantal opmerkelijke conclusies.

In het onderzoek werd een onderscheid gemaakt in de interactiemogelijkheden op Facebook. Het ‘Liken’ van berichten en pagina’s is met 79% veruit de populairste manier van interactie. Het plaatsen van ‘comments’ (15%) en ‘sharen’ van berichten (6%) zijn de overige manieren van interactie.

WANNEER
Naarmate het weekend in zicht komt, is er meer interactie met fans. Op een zondag vindt er gemiddeld 19% meer interactie plaats dan op een gemiddelde dag. Dit is een uitgelezen kans voor hoteliers waar momenteel onvoldoende gebruik van gemaakt wordt. Slechts 14% van de berichten wordt in het weekend geplaatst.

Het gunstigste tijdstip om berichten te posten is tussen 20 uur ’s avonds en 7 uur ’s ochtends. Dit genereert 14% meer interactie dan op de overige dagdelen. Fans zijn dus vooral ‘actief’ vóór en ná werk. Onder werktijd zijn werknemers slim genoeg om het alleen bij het lezen te houden ;-).

VORM
‘Een foto zegt meer dan 1000 woorden’ geldt ook op Facebook. Fotoberichten creëren 39% meer interactie dan tekstberichten. Is een tekst toch noodzakelijk, wees dan kort en bondig. Berichten van 80 tekens of minder zorgen voor 23% meer interactie. Dit is iets wat bij slechts een kwart van alle berichten het geval is.

Ook blijkt uit het onderzoek dat het gebruiken van de volledige urls/links meer wordt gewaardeerd dan het delen van verkorte urls. Het volledige adres geeft in één oogopslag weer waar de gebruikers terecht komen wanneer ze besluiten de links te bezoeken. Daarnaast blijkt het plaatsen van ‘smilies’ een must voor het creëren van interactie. Met een smilie als “:D” kan de interactie oplopen tot 138% meer dan bij een bericht zonder smilie.

CONTENT
Er zijn een aantal manieren om met de inhoud van berichten interactie bij fans uit te lokken. Allereerst kan gewoon gevraagd worden een bericht te liken of sharen. Dit levert gemiddeld zeven keer zoveel interactie op als een bericht waarbij dit niet gebeurt. Het stellen van een vraag is natuurlijk ook een goede manier om reacties te krijgen. Wanneer een vraag aan het einde van een bericht staat levert dit 15% meer interactie op dan wanneer de vraag in het midden van de tekst staat. Het zorgt er zelfs voor dat er tweemaal zoveel reacties geplaatst worden op het bericht. Ook het plaatsen van berichten waarbij fans de zin ‘mogen afmaken’ zijn een uitstekende manier om een conversatie op gang te brengen.

Foto: JaysonPhotography / Shutterstock.com