Voordat we het nieuwe jaar ingaan, blikken we nog een keer kort terug op 2012. In ‘hotelland’ vonden namelijk diverse grote ontwikkelingen plaats: De sterke opkomst van websites als AirBNB.com, de verdere uitrol van Google Hotel Finder, nieuwe kansen op het gebied van mobile, maar toch ook de groeiende afhankelijkheid van boekingwebsites. Hoe kun je als hotel het beste omgaan met deze ontwikkelingen? De populairste artikelen van 2012 hebben we nog een keer hieronder op een rijtje gezet!

 

Onderzoek: Hotels laten omzet liggen met E-mail
Hotelierfocus deed een onderzoek naar het beantwoorden van reserveringsaanvragen (per e-mail) door hotels. Uit het onderzoek onder 300 Nederlandse hotels, bleek dat de hotels op verschillende aspecten omzet laten liggen. Zo zijn 5-sterren hotels vaak laat met reageren, doen 3 sterren hotels relatief weinig aan upselling en cross-selling en blijkt vrijwel geen enkel hotel een follow-up email te sturen. Meer lezen over Hotels laten omzet liggen met e-mail

 

Storytelling in hotels, meer dan een communicatiestrategie
Door Coen Schelfhorst, Adjunct Directeur Horeca, Efteling
“Storytelling kan worden gebruikt om je te onderscheiden in een concurrerende markt. Het kan leiden tot een sterk imago, zal leiden tot blijvende herinneringen van gasten, het kan de communicatie- en marketing strategie faciliteren en het zorgt voor mond-tot mond reclame.” Meer lezen over storytelling in hotels

 

10 Hotel Marketing Vragen
Marketing is vaak het ondergeschoven kindje binnen het hotel. Marketing vormt echter de basis van elke organisatie en gaat veel verder dan het verzinnen van een leuke promotie of het adverteren in de buurtkrant. In dit artikel tien (eigenlijk iets meer…) cruciale vragen die hotel marketeers moeten kunnen beantwoorden. Meer lezen over hotel marketing vragen

 

Reageren op Recensies – Hotel Reputation Management
Door Lucy van Alphen, Managing Partner A-Sense Hospitality
Of je nu als hotelier persoonlijk wel of geen waarde hecht aan recensie-websites, je kan er zakelijk niet meer omheen. Toch zie je dat heel veel hotels totaal niet (of veel te laat) reageren op geplaatste recensies, zelfs niet op de negatieve reacties. En als hotels wél reageren, gebeurt dat ook niet altijd op de juiste manier. Lucy van Alphen, Managing Partner van A-Sense Hospitality, geeft haar opinie over het reageren op recensies. Meer lezen over hotel reputation management

 

Hoe hotels nog meer marktaandeel dreigen te verliezen
Dit jaar werden al meer dan 250.000 overnachtingen geboekt via het razendvpopulaire Airbnb.com. Waar OTA’s (boekingswebsites) binnen een paar jaar een substantieel deel van de marge in de hotelbranche naar zich toe wisten te halen, verliezen hotels nu ook een deel van de vraag/demand. Het is dan ook frappant dat er vrijwel niets aan gedaan lijkt te worden. Meer lezen hoe hotels nog meer marktaandeel dreigen te verliezen

 

Flexibiliteit: Winnen en verliezen van loyale gasten
Een van de makkelijkste manieren om de winstgevendheid van het hotel direct te kunnen beïnvloeden is het verlies van loyale gasten te beperken en de loyaliteit van gasten te winnen. Maar waar de meeste hotels en hotelketens bij loyaliteit meteen denken aan een puntensysteem (frequency points), laten genoeg onderzoeken zien dat punten nooit voldoende zijn om loyaliteit stimuleren. Meer lezen hoe flexibiliteit en empowerment van het personeel wel kunnen bijdragen in het behouden en winnen van loyale gasten

 

Strategie voor Hotels – Terug naar Michael Porter
Als we het over strategie hebben, kom je automatisch bij Michael Porter uit. Zijn artikel ‘What is strategy’ gepubliceerd in de Harvard Business Review (1996) geldt als een van de leidende artikelen op het gebied van strategie. Het artikel is immer relevant voor de hotelbranche. Hotels concurreren te vaak op prijs en werken te weinig vanuit een echte strategie. Meer lezen over strategie voor hotels

 

Groenwassen of groen verrassen?
Door Edwin van der Meijde, Eigenaar Hotel Pincoffs Rotterdam
Pincoffs Hotel Rotterdam is een van de duurzaamste hotels in Nederland en werd dit jaar genomineerd voor de ‘groene’ Telegraaf awards. Edwin van der Meijde, eigenaar van Hotel Pincoffs, heeft speciaal voor Hotelierfocus een opinie geschreven over duurzaamheid in de hotellerie. Meer lezen over duurzaamheid in de hotellerie


Leiderschap in Hotels draait om gast en medewerker
Door Coen Schelfhorst, Adjunct Directeur Horeca, Efteling
“Een bijzonder nieuwsfeit trok recentelijk mijn aandacht op internet. Op de site van een gerenommeerd Amerikaans recruitment bureau werd verslag gedaan van de uitreiking van hospitality leadership awards. De winnaar, ook wel de “Top-performing CEO of the Year”, werd gekozen op basis van een model waarin het draait om de waardevermeerdering van de aandelen en de EBITDA vergeleken met de compensation van de CEO”. Meer lezen over leiderschap in hotels

 

Hotel Marketing Must: Conversie Meten & Funnels
De trend van offline boekingen naar online boekingen heeft een bijkomend groot voordeel voor hotels: het boekingsproces is beter te meten en te analyseren. Hoteliers lopen echter enorm achter op dit gebied, terwijl OTA’s als Booking.com meester zijn in het meten en analyseren van data en op basis daarvan vele extra reserveringen kunnen genereren. Meer lezen over conversie meten & funnels voor Hotels

 

Maatschappelijk Bewust Ondernemen: Sandton Hotels & MKI
Met Rogier Braakman, CEO Sandton Hotels
Sandton Hotels werkt intensief samen met het Medical Knowledge Institute (MKI), een in Nederland gevestigde, internationale non-profit gezondheidsorganisatie. Het MKI richt zich voornamelijk op scholing en informatievoorziening in Zuid-Afrika. Rogier Braakman, CEO en eigenaar van Sandton Hotels, vertelt hoe zijn hotelgroep haar resources en netwerk gebruikt om het MKI te ondersteunen. Meer lezen over maatschappelijk bewust ondernemen door Sandton Hotels

 

Hotel & Personeel: Bouw een succesvol team!
Met Caroline Receveur (GM Doubletree Amsterdam), Stella van der Sluis (GM Hotel Papendal) en Hans Vugts (GM Casa 400 Hotel)
Elke hotelier weet dat goed personeel een van de belangrijkste factoren is voor het succesvol runnen van een hotel. Maar hoe trek je de beste talenten aan? En hoe zorg je er voor dat ze hun potentie kunnen waarmaken? In dit artikel geven drie hoteliers hun opinie over het aantrekken, begeleiden en behouden van talenten. Meer lezen over hotel & personeel: bouw een succesvol team!

 

 

R. Payer – Als je Stijl hebt, bestaat er geen Concurrentie
Met Roberto Payer, General Manager Hilton Hotel Amsterdam
Dit jaar vierde het Hilton Hotel Amsterdam, onder leiding van General Manager Roberto Payer, haar 50-jarig jubileum. Payer kwam ruim veertig jaar geleden vanuit Italië naar Nederland om z’n carrière bij Hilton te starten en is inmiddels al 20 jaar de General Manager van Hilton Amsterdam. Hotelierfocus sprak met hem over de afgelopen 50 jaar en de toekomst. Lees het volledige interview

 

 

Relevantie is Key in de E-mail Marketing Strategie van Hampshire Hotels
Door Ewoud Frielink, E-Commerce Executive Hampshire Hotels.
Hampshire Hotels maakte begin dit jaar een grote verandering door op het gebied van e-mailmarketing. De hotelgroep stond voor de uitdaging om de moordende concurrentie aan te gaan met andere ketens, maar ook met Online Travel Agencies (OTA’s). Hoe zorg je dat je opvalt, je onderscheidt en dat je nieuwsbrief uiteindelijk leidt tot meer omzet? Ewoud Frielink van Hampshire Hotels, geeft een kijkje in de keuken. Meer lezen over de E-Mail Marketing Strategie van Hamsphire

 

Foto: Brian A Jackson / Shutterstock