Zes grote hotelketens hebben gezamelijk een nieuwe boekingwebsite ontwikkeld om meer rechtstreekse reserveringen te genereren. Via Roomkey.com zijn nu 23.000 hotelkamers te boeken. Het doel voor eind 2012 is 80.000 hotelkamers via dit kanaal te kunnen aanbieden.

De hotelketens die achter deze nieuwe website staan zijn Choice Hotels, Hilton, Hyatt, InterContinental Hotel Group, Wyndham en Marriott. De ketens bieden rechtstreeks de prijzen en beschikbaarheid aan op Roomkey.com en consumenten boeken rechtstreeks bij het hotel. Binnenkort is het mogelijk beoordelingen te plaatsen en worden er diverse social tools toegevoegd. Om de website te promoten hebben de hotelketens zich gecommitteerd een klein deel van het directe website-verkeer door te sturen naar Roomkey.com. Het initiatief komt voort uit een discussie tussen drie hotelmerken over het verlagen van distributiekosten. Roomkey is nu nog voornamelijk gericht op de Amerikaanse markt.

13-1-2011: Best Western voegt zich bij Roomkey.com

Room Key verwelkomt het merk Best Western als partner, waardoor 4000 Best Western hotels gereserveerd kunnen worden via de website. Room Key nodigt hotelketens en individuele hotels uit om deel te nemen aan dit nieuwe ‘cost-effective’ distributiekanaal. De eerste paar maanden zullen waarschijnlijk cruciaal worden voor dit nieuwe initiatief. Kunnen ze de website genoeg opschalen om een marktaandeel te veroveren?

Foto: Melpomene / Shutterstock