In verschillende eerder verschenen artikelen op Hotelierfocus.nl, o.m. ‘Lancering Hotel Finder en Focus op Google Recensies’, ‘Google: de +1 Knop voor Hotels’, ‘Hotels: Claim uw Plaats op Google Places’, gingen we al in op de steeds grotere rol van Google in het distributieproces voor hotels. Met nieuwe ontwikkelingen rondom Google Hotel Finder lijken ze een volgende stap te hebben genomen in het distributielandschap. 

Search Engine Land kwam gisteren met het bericht dat Google in de VS een test aan het uitvoeren is met het plaatsen van Google Hotel Finder als ‘Comparison ad’. Hierdoor verschijnt de link naar Google Hotel Finder zeer prominent in de zoekresultaten voor hotelgerelateerde zoekwoorden. Door deze positie van Hotel Finder zullen hotelwebsites en boekingwebsites veel clicks/bezoekers gaan verliezen. Vanuit Hotel Finder kunnen bezoekers dan wel weer doorgestuurd worden naar de hotelwebsite of boekingsites, maar dit proces wordt volledig gecontroleerd door Google.

Bron: Searchengineland.com

Indien Google deze stap daadwerkelijk gaat invoeren, zal dit grote gevolgen hebben voor de online distributie van hotels.  Wat kan een hotel alvast doen om beter ingespeeld te zijn op deze potentieel significante verandering in het distributieproces?

  1. Claim uw plaats op Google Places! Nog steeds hebben veel hotels hun plaats bij Google Places niet geclaimd. Google Hotel Finder maakt gebruik van de content van Google Places, en als hotel moet u hier zoveel mogelijk controle over hebben. Meer informatie over het claimen van uw plaats op Google Places: Hotels: Claim uw Plaats op Google Places’.
  2. Optimaliseer uw vermelding op Google Places. Nadat u uw pagina bij Google Places heeft geclaimd kunt u delen van deze pagina zelf aanpassen en content (beschrijvingen, algemene informatie,  foto’s, video’s etc) toevoegen.
  3. Stimuleer gasten beoordelingen te plaatsen op Google Places. In Google Hotel Finder worden hotels onder meer gesorteerd op de review-rating van Google Places.
  4. Creëer een Google + Brand Page en voeg de +1 knop toe aan de hotelwebsite. Het is niet meer dan logisch dat Google binnenkort koppelingen zal maken tussen deze diensten en de Hotel Finder. Daarom is het verstandig om alvast content en een ‘history’ te hebben op het sociale netwerk van Google.

Foto: dennizn / Shutterstock