Nieuwe online sales- en distributiekanalen schieten als paddenstoelen uit de grond in de hotelbranche. Hotelierfocus vroeg Eline Gerdes (Marketing & Communications Manager Casa 400 Hotel) naar haar opinie over een aantal sales kanalen.

FLASH SALES
“Casa 400 heeft in het verleden eenmalig gebruik gemaakt van Flash Sales, via Groupon, voor ons restaurant Circles. Je merkt dat de drempel vaak hoger ligt voor gasten van buitenaf om een hotel restaurant te bezoeken. Het doel van deze Groupon actie was om op korte termijn meer gasten uit de omgeving naar het restaurant te trekken, hen kennis te laten maken met het concept, vervolgens te verrassen en hen uiteindelijk in de toekomst terug te zien. Het eerste deel van het doel; gasten op korte termijn naar het restaurant trekken, is geslaagd. Echter komen de gasten van de Groupon actie niet terug. Na een eenmalige actie en ervaringen uitwisselen met andere hoteliers/restaurateurs kom je snel tot de ontdekking dat Groupon een tool is om in de rustige tijden je restaurant/hotel te vullen voor een hele lage prijs, maar dat je geen herhaalde bezoeken van Groupon gasten kunt verwachten. We zijn niet van plan in de toekomst een Groupon actie te plaatsen. Naar mijn mening zijn er teveel van dit soort initiatieven op de markt en doet de horeca zichzelf te kort om constant met aanbiedingen te strooien via Flash Sales. Daarnaast is het een kostbare manier van adverteren gezien je maar 50% overhoudt van je deal, die al 50% korting biedt. De consument raakt gewend aan dit soort deals. Hiermee kweek je geen loyaliteit, geen vaste gasten, maar trek je juist de koopjesjagers.”

VEILINGSITES
“Toen het hotel net geopend was hebben we in de zomerperiode samengewerkt met een veilingsite om onze hotelkamers te vullen. Maar voor dit initiatief geldt hetzelfde als voor een Groupon actie; er komt weinig repeat business uit. Als korte termijn strategie is dit een prima optie welke je kunt overwegen om lage bezetting in bepaalde periodes te voorkomen. Een kleine tip: zorg ervoor dat er duidelijk gecommuniceerd wordt voor welke periode de gast kan boeken om zo teleurstelling te voorkomen.”

OPAQUE SALES
“Hier doen we niets mee.”

HOTELZAPPER
“Hotelzapper is een erg jong en nieuw initiatief. Internetgebruikers vullen alleen een email adres en telefoonnummer in. Vervolgens dient het hotel zelf contact op te nemen met de potentiële gast om de reservering door te spreken. Het is een nieuwe manier van reserveren, maar ik vraag me wel af of deze constructie houdbaar is voor zowel de consument als het hotel. Hotelzapper zou waarde kunnen toevoegen voor hotels als ze hun bereik exponentieel gaan vergroten. Het is in ieder geval een voordelige manier voor hotels om een last minute aanbieding te plaatsen en het hotel komt niet in gevaar met rate parity aangezien de aanbiedingen slechts per mail en telefoon te reserveren zijn. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen.”

SOCIAL MEDIA
“Casa 400 zet social media in met de kerneigenschappen: sociaal, informatief, interactief en fun. De interactie op de verschillende kanalen levert ons uiteindelijk ambassadeurs op, wat ik als heel waardevol beschouw aangezien zij ons nieuwe gasten brengen. Daarnaast reageren wij regelmatig op tweets wanneer gasten op het internet aangeven op zoek te zijn naar een hotel in Amsterdam. Zo hebben we onze eerste ‘twitter reservering’ vorig jaar mogen ontvangen terwijl het hotel nog niet eens geopend was. De kracht van social media ligt echt in de interactie, gezien het je de kans biedt kennis te maken met een gast, nog voordat hij een stap in het hotel heeft gezet.
Op Facebook bieden we wel de mogelijkheid om via de hotel-facebooker een reservering te maken. Via deze boekingsapplicatie hebben we al een aantal reserveringen mogen ontvangen, waardoor we onze eenmalige investering hierin, er al uit hebben gehaald. De hotel-facebooker biedt tevens de mogelijkheid om een speciale login aan te maken voor gasten die via Facebook reserveren. Hier kun je uiteraard een speciale aanbieding aan hangen mocht je dat willen. Het plaatsen van speciale aanbiedingen op de social media kanalen houden wij zo minimaal mogelijk, gezien dat niet de kern van de boodschap is die wij willen uitdragen op social media. De fun factor moet eruit springen en het moet geen advertentiekanaal worden. Overigens staan Facebook en Twitter steevast elke maand in de top 10 (qua doorgestuurde bezoekers) van de naar ons verwijzende websites.”

ADWORDS
“We hebben enkel adwords gedaan op google.co.uk. Adwords is voor ons, als een onafhankelijk hotel, niet erg interessant bevonden. Het is moeilijk om te winnen van de ketens en third party websites die meer te bieden hebben dan slechts 1 hotel.”

MOBIELE WEBSITE
“Door de enorme groei van smartphone-bezitters maar ook de tablets, wordt het steeds belangrijker een mobiele website aan te bieden. Zorg ervoor dat je ook boekbaar bent voor mobiele gebruikers, want de reiziger verwacht overal ter wereld op de hoogte te kunnen zijn van het actuele kameraanbod om vervolgens te boeken met hun mobiele toestel. Mobiele websites bieden veel kansen en Casa 400 gaat deze kans in de toekomst ook aangrijpen om zo nog beter zichtbaar te zijn op het online netwerk.”

TER AFSLUITING
“Elke week verschijnen er weer nieuwe initiatieven die een soortgelijk sales kanaal bieden aan de hotellerie. Als hotelier moet je jezelf goed afvragen op welke sales kanalen je acties wilt plaatsen. Het stijgende aanbod van met name Flash Sales baart me zorgen. Hopelijk kunnen wij als hoteliers samen ervoor waken dat het een gewoonte wordt voor de consument elke dag van de week gebruik te kunnen maken van een Flash Deal in hun omgeving.”

Foto: Gil C / Shutterstock.com