Veel hotels gebruiken een programma als Google Analytics om de bezoeken aan hun website te meten. Maar gebeurt er ook wat met de bijgehouden statistieken? En als de statistieken regelmatig worden geanalyseerd, wordt er verder gekeken dan het aantal bezoekers dat de website heeft bezocht?

Een programma als Google Analytics biedt ontzettend veel mogelijkheden om data van de website de analyseren. Op basis van de bijgehouden variabelen kunnen hotels KPI’s (Key Performance Indicators) opstellen om de prestaties van hun website nog beter te analyseren. Een veel gebruikte maatstaf voor de prestatie van de website, is het aantal bezoekers. Maar er zijn meer variabelen en kpi’s die zeer waardevolle informatie geven. Ook kan men in Google Analytics doelen instellen om verschillende kpi’s bij te houden. Een doel die op elke hotel website ingesteld zou moeten worden is de directe reservering. Hierdoor wordt bijgehouden hoeveel gasten online hebben gereserveerd, maar nog belangrijker: wat het conversie percentage is. De variabele ‘aantal bezoekers’ hoeft op zich zelf namelijk niet zoveel te betekenen. In combinatie met het conversie percentage wordt een beter beeld gegeven.

Met een lijst van 5 tot 10 kpi’s kunnen hotels de data beter analyseren. Zo kan gemeten worden wat het effect is van veranderingen op de website. Leidt het plaatsen van speciale aanbiedingen of het verlagen van prijzen tot een hogere conversie? Leidt het herschrijven van teksten tot een langere bezoekerstijd? Leidt het verplaatsen van een link naar een andere plek tot meer verkeer naar de desbetreffende pagina?

Voorbeelden van variabelen en KPI’s:

  • Conversie percentage boekingen
  • Aantal bezoekers op de pagina’s van het reserveringssysteem (Waar haken bezoekers af?)
  • Percentage bezoekers uit het buitenland (website laten vertalen?)
  • Pagina’s per bezoek ( linkstructuur verbeteren?)
  • Gebruikte zoekmachine keywords, zonder naam van het hotel (hoeveel ‘vreemd’ verkeer?)
  • Meest bezochte pagina’s (welke pagina’s horen hier, maar staan er niet in?)
  • Uitstappagina’s (welke pagina’s ‘duwen’ de bezoekers van de website?)

Het nut van een analyse? Op basis van actuele data kan de hotelwebsite nog beter worden ingericht, wat uiteindelijk zal leiden tot meer directe reserveringen.

Welke kpi’s en variabelen gebruikt u bij Google Analytics? Laat het hieronder weten!


FOTO GOOGLE: Flickr/ Robert Scoble

Foto: Ingvar Bjork / Shutterstock