Steeds meer hotelgasten hebben een smartphone met email- en internetopties. Daarnaast willen (zaken)reizigers met hun notebooks/laptops zo mobiel mogelijk zijn. De beschikbaarheid van wifi-internet is voor de meeste hotels nu een ‘must’.

Voor een groot aantal hotels lijkt het aanbieden van wifi-internet ook een manier om extra inkomsten te genereren. Tarieven van meer dan 10/15 euro per dag voor het gebruik maken van wifi, zijn dan ook niet vreemd. Echter, steeds meer hotels kiezen er nu voor om wifi kosteloos aan te bieden.  Kunnen de andere hotels het nog lang volhouden om geld te vragen voor het gebruikmaken van wifi?

KOSTEN/BATEN OVERSTAP NAAR GRATIS WIFI

Kosten:

  • Misgelopen omzet van gasten die bereid waren geweest voor wifi te betalen.
  • In sommige gevallen zal het nodig zijn om een extra investering in de wifi (bijv. capaciteit, snelheid) te doen, om een toename in het gebruik van wifi op te vangen.

Baten:

  • Extra reserveringen van gasten die de kosten voor het gebruik van wifi meenemen in hun keuze voor een hotel.
  • Deze extra (gratis) service van het hotel kan voor gasten bijdragen aan een positief beeld van het hotel en hun verblijf, wat vervolgens weer kan resulteren in een goede (online) feedback. Deze positieve feedback leidt weer tot extra nieuwe gasten.

WIFI IN DE HOTELBAR
De bovengenoemde punten hebben alleen betrekking op het aanbieden van gratis wifi aan gasten van het hotel. Dit zal het geval zijn als wifi alleen gratis wordt aangeboden in de kamers, of gasten gratis een wachtwoord voor het wifi-netwerk krijgen. Voor het gratis aanbieden van wifi in publieke ruimten (bijvoorbeeld in de hotelbar) kunnen nog andere aspecten een rol spelen. Er zijn onder meer extra kosten als hotelgasten of ‘externe gasten’ slechts 1 drankje bestellen en vervolgens met hun laptop of smartphone uren gebruik maken van het internet. In dat geval kan omzet worden misgelopen als andere mensen door een gebrek aan zitplaatsen besluiten ergens anders een drankje te doen.

ANDERE SERVICES EN CONCURRENTEN
Daarnaast kan van belang zijn hoe het hotel andere services aanbiedt. Worden andere extra services gratis aangeboden? In dat geval zal een gast ook eerder verwachten dat het gebruik van wifi bij de kamerprijs is inbegrepen. Van belang is ook wat de directe concurrenten doen. Als zij allemaal gratis wifi aanbieden, dan kan uw hotel niet achterblijven zonder een point of parity te verliezen. En als de directe concurrenten allemaal kosten berekenen, zou het gratis aanbieden van wifi een unique selling point / point of difference van uw hotel kunnen zijn!

Foto: GaudiLab / Shutterstock