REPUTATIE MANAGEMENT
Google biedt een handige tool om online vermeldingen van uw hotel (en uw concurrenten) in de gaten te houden: Google Alerts.

ONLINE VERMELDINGEN BIJHOUDEN
Gebruikers van deze tool geven bepaalde zoekwoorden of zinsdelen (bv. “Hotel X Amsterdam”) op aan Google en ontvangen vervolgens dagelijks of wekelijks per email een overzicht van door Google nieuw ge├»ndexeerde pagina’s die een van de opgegeven zoekwoorden of zinsdelen bevatten. Zo houdt u automatisch bij wat over uw hotel wordt geschreven in gasten-recensies, artikelen, reisfora en op andere online platforms. Dit biedt de mogelijkheid om snel te kunnen handelen en te reageren op negatieve publiciteit of bijvoorbeeld het beantwoorden van een op een forum gestelde vraag over het hotel.

HOUD DE CONCURRENTEN IN DE GATEN
Gebruikers zijn vrij in de keuze van zoekwoorden en kunnen dus op dezelfde manier de online vermeldingen van directe concurrenten in de gaten houden. Dit kan simpelweg gedaan worden door als zoekwoord “Hotel [Naam Concurrent] Amsterdam” op te geven. Ideaal om te zien waar de concurrenten adverteren en op welke websites zij vermeld staan!

Google Alerts kunt u gratis gebruiken: www.google.nl/alerts

Foto: dennizn / Shutterstock