Vandaag verscheen een nieuwsbericht over misbruik van Google Maps, wat ten koste van hotels gaat. Maar wat is Google Maps / Google Places precies en waarom is het belangrijk voor hotels hier goed op te staan?

WAAROM BELANGRIJK?
Een voorbeeld: Als een bezoeker op Google zoekt op de woorden  “cheap hotels in amsterdam” zal onder de advertenties, maar boven de ‘normale’ (organische) zoekresultaten, een lijstje verschijnen met hotels, die op de gezochte locatie zijn gevestigd. Door de prominente positie van deze lijst, zijn de vermelde hotels duidelijk zichtbaar en is de kans dus ook groot dat een bezoeker doorklikt voor meer informatie.

Hierboven ziet u onder het zoekvak, 3 advertenties (Easytobook, Booking.com en Campanile) en daaronder een lijst met hotels. Onder die lijst staan vervolgens pas de ‘normale’ zoekresultaten. Zoals u kunt zien heeft Qbic Hotel een uitstekende positie en heeft dus ook veel ‘exposure’ aan potentiële gasten.

PROFIEL HOTEL OP GOOGLE
Bezoekers kunnen voor meer informatie over het hotel doorklikken. Als de bezoeker op de naam van het hotel klikt wordt hij of zij doorgestuurd naar de officiële website. Men kan echter ook op de lichtblauwe link ‘Place page’  klikken. In dat geval wordt de bezoeker doorgestuurd naar het profiel van het hotel op Google. Hier vindt de bezoeker onder meer de contact gegevens, officiële website, beschrijving, beoordelingen en foto’s van het hotel.

PROFIEL BEWERKEN
Hotels kunnen hun eigen profiel opmaken en aanpassen. Google biedt een handleiding voor het maken en bijhouden van een bedrijfsprofiel, die u hier kunt lezen. Met een actueel en compleet profiel wordt uw hotel ook correct weergegeven in de lijst van hotels en profiteert u van meer zichtbaarheid in Google.


Foto: TristanBM / Shutterstock